اشپزی

ترظ تحیه ی غذا ها

ترظ تحیه ی غذا ها

۱۶ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

دلمه بادنجان قلمی

دلمه بادنجان قلمی
اگه با دلمه ها میونه داشته باشید باید بگم اینم یکی از خوشمزه هاشه که به نظرم از دلمه بادنجان دلمه ای خوشمزه تر میشه.


بادنجان قلمی 4 عدد

لپه نیم پز 2/1 پیمانه

برنج نیم پز 2/1 پیمانه

گوشت چرخ کرده 200 گرم

پیاز 1 عدد بزرگ

پودر گل سرخ 1 ق غ

رب گوجه 1 ق غ

سبزیجات معطر خیس یا خشک 3 ق س


پیاز رو تفت بدید و با گوشت سرخ کنید و رب و ادویه بزنید بعد هم سبزیجات معطر مثل مرزه که طعم عالی واسه دلمه و کوفته هاست و باقی سبزیجات رو بریزید. ادویه دلخواهتون رو بهش بزنید و نمکش رو اندازه کنید.

بعد هم لپه و برنجش رو بریزید. اگه طعم سیر رو دوست دارید یه حبه توش رنده کنید یا کمی از پودرش بزنید تا دلمتون طعمی متفاوت بگیره. کمی آب بریزید و اجازه بدید همه مواد طعمشون رو بهمدیگه بدهند و آبش کاملا کشیده بشه و سرد که شد پودر گل رو بریزید توش .

بادنجانها رو با دقت و با قاشق شربت خوری که بلند و کوچکه خالی کنید و یه تفتی بدید دورش رو. با پوست باید باشند. وگرنه له میشوند.

سرد که شدنند از مواد با همون قاشق بلند با دقت توشون بریزید و پر کنید.

اضافی موادتون رو با بادنجانهایی که از داخل بادنجانها در آورده بودید و سرخشون کرده بودید مخلوط کنید و وقتی بادنجانها رو توی تابه چیدید برای پخت نهایی مایه باقی مانده مخلوط شده با توی بادنجانهای سرخ شده رو دورش بریزید و کمی آب را با 1 ق غ رب و کمی آبغوره مخلوط و روی مواد بریزید و با حرارت کم بپزید تا آبش کاملا کشیده بشه.

وقت سرو روشون گل محمدی بپاشید.

میتونید از قبل بادنجانها رو خالی کنید و دورشون رو سرخ کنید و توی بادنجانها رو هم نگینی خرد و سرخ کنید و فریز کنید برای مجالس و مهمانیهاتون. در زمان مصرف یخش که باز شد امیه ای که درست کردید رو توش پر کنید.

این دلمه بیشتر در تبریز تهیه میشه.

نوش جون

طرز تهیه ی کباب شیر ماهی

. از فوائد ماهی ها و محصولات دریایی هر چه بگوئیم کم است. ما ایرانی ها ازروش پخت ماهی ها اطلاع زیادی نداریم فقط آنها در روغن سرخ می کنیم ، در صورتی که هر نوع ماهی را با روشها متعددی می توان طبخ کرد. دانستن این مسئله  شاید باعث افزایش رغبت ما به خوردن غذاهای دریایی شود.
بهتر است بدانید که  مصرف گوشت سفید ماهی از ابتلا به بسیاری از امراض دوران پیری جلوگیری می کند پس بهتر است این غذا را به خاطرمسن ترهای خانواده حتما تهیه کنیم.

 شیر ماهی طرز تهیه کباب شیر ماهی مواد لازم:

۸۰۰ گرم

ماهی شیر
۳قاشق سوپخوری

خامه
یک و نیم قاش سوپخوری

کره ذوب شده
۱قاشق سوپخوری

زعفران آب کرده
۲قاشق سوپخوری

روغن مایع
به مقدار کافی

نمک و فلفل و آبلیمو

طرز تهیه:

گوشت ماهی را پس از شستشو نمک زده و حدودا ً ۱۲ ساعت در مخلوط پیاز رنده شده ، آبلیمو و زعفران خوابانده و در یخچال بگذارید . بعد از ۱۲ ساعت کره ذوب شده ، خامه و فلفل را با هم مخلوط کنید . ماهی را با این مخلوط آغشته کرده و در دیس فر که قبلاً چرب شده است بگذارید تا حدود ۴۰ دقیقه در حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد ( فر از قبل گرم شده) بماند و کاملاً طلایی شود ( زمانی که ماهی لازم دارد تا به این مرحله برسد بستگی به نوع فردارد). در این مدت گاهی از مخلوط آبلیمو ، زعفران و روغن روی گوشت ماهی بریزید تا از سوختن آن جلوگیری شود ، سینی را روی پنجره وسط فرب گذاریم و توجه داشته باشید که  در طول مدت پخت ، ماهی را یکبار پشت و رو کنید.

 نکات تغذیه ای :

 کل غذا دارای  ۲۰۲۰ کالری است.

اگر توسط ۵ نفر به طور مساوی خورده شود ، سهم هر نفر ۴۴۰ کالری است .

این غذا برای ناهار یک فرد رژیمی با ۱۰ قاشق برنج بدون روغن ،  یک ظرف سالاد و ۱ کاسه ماست  ، وعده  بسیار مناسبی خواهد بود.

طرز تهیه ی کندمک وبرنجک

طرز تهیه گندمک و برنجک -برنجک و گندمک یکی از تنقلات باارزش است که می توان آن را به جای بسیاری از تنقلات ناسالم در اختیار کودکان قرار داد. اگرچه ممکن است نمونه های آماده شده آن در بازار موجود باشد اما توصیه می کنیم که مادران آن را به صورت بهداشتی در منزل تهیه کنند.

گندمک طرز تهیه گندمک و برنجک

تهیه گندمک:

برای تهیه گندمک ابتدا باید مغز آن پخته شود. در مرحله بعد گندم پخته شده را آبکش کنید ( با آب سرد شست و شو دهید تا نشاسته آن گرفته شود) و در سبد تمیز بریزید و کنار بگذارید تا کاملا خشک شود. در مرحله آخر مقداری روغن در ظرف مناسب بریزید و گندم های خشک شده در صافی فلزی را در روغن تفت دهید و در صورت دلخواه کمی شکر یا نمک به آن اضافه کنید.

تهیه برنجک:

برای تهیه برنجک ابتدا آن را در آب خیس کنید؛ سپس به حالت زمانی که برنج دمی تهیه می کنید، آن را همراه کمی آب بپزید و قبل از این که آب آن کاملا خشک شود آن را در صافی بریزید و کنار بگذارید تا آب آن کاملا خشک شود. سپس در ظرف مناسب کمی روغن بریزید و برنج های خشک شده را کم کم در صافی فلزی مناسب بریزید و داخل روغن قرار دهید تا پف کند. سپس برنج های پف کرده را روی دستمال آشپزخانه برگردانید تا روغن اضافه آن گرفته شود. این کار را ادامه دهید تا برنج تمام شود.

در ظرف دیگر شکر و آب را به جوش بیاورید تا شربت غلیظ شود کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. برنج ها را با شیره مخلوط کنید و در ظرف مناسب بریزید و پخش کنید. بعد از این که کمی سرد شد آن را با چاقو برش بزنید. البته بعضی افراد برای تهیه برنجک و برنج بو داده از شیر استفاده می کنند و برنج را به مدت ۲۴ساعت در شیر خیس و سپس شیر آن را خالی می کنند و بعد از شست و شو در روغن سرخ می کنند.

طرز تهیه ی پنیر

طرز تهیه پنیر -

طرز تهیه پنیر با ماست :

مواد لازم :
یک کیلو
شیر
چهار قاشق غذاخوری
ماست
ابتدا شیر را بجوشانید . سپس شعله اجاق را کم کنید و چهار قاشق ماست به آن بیفزایید . مدت هفت دقیقه به هم بزنید تا شیر بریده شود . بعد آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید رد کنید و پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت چهار الی پنج ساعت روی آن جسمی سنگین قرار دهید تا آب آن خارج شود. بعد پنیر را قطعه قطعه کرده ، در آب نمک نگهـــداری کنید .
طرز تهیه پنیر با سرکه :

مواد لازم :
یک کیلو
شیر
سه قاشق غذاخوری
سرکه
ابتدا شیر را حرارت دهید . وقتی شیر به جوش آمد ، شعله اجاق را خاموش کنید. سپس سه قاشق سرکه به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا شیر بریده شود. سپس آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید رد کنید . پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت چهار الی پنج ساعت جسمی سنگین روی آن قرار دهید تا آب آن خارج شود . سپس پنیر را قطعه قطعه کرده ، داخل آب نمک نگهداری کنید .
طرز تهیه پنیر با مایه پنیر :

پنیر طرز تهیه پنیرمواد لازم :
یک کیلو
شیر
یک دوم قاشق چایخوری
مایه پنیر
شیر را پس از جوشاندن از روی حرارت بردارید و بگذارید قدری خنک شود . به حدی که دمای آن کمی بیشتر از دمای بدن باشد . سپس مایه پنیر را در آن بریزید و بگذارید تا شیر به پنیر تبدیل شود ( زمان لازم جهت تهیه این پنیر ۱۵ دقیقه است ).

طرز تهیه ی سان شاین

طرز تهیه سان شاین -مواد لازم
بستنی میوه‌ای – سه اسکوپ
موز – یک عدد
سیب – نیم عدد
هلو – یک عدد
آناناس – دو حلقه
ترافل رنگی – به میزان لازم
ژله سه‌رنگ – به میزان لازم
سان شاین
طرز تهیه سان شاین

ساین شاین طرز تهیه سان شاینطرز تهیه
ابتدا ژله را در ظرف ریخته و بعد میوه‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کرده و روی آن بریزید. سپس بستنی را روی میوه‌ها ریخته و با حلقه‌های موز تزئین کنید. حلقه‌های آناناس را به صورت دورچین روی بستنی قرار دهید. آن‌گاه روی آناناس و بستنی، ترافل و در صورت تمایل سس شکلاتی بریزید.

اش قلقل

آش قلقل

آش قُلقُل از سوپ های محلی شوشتر محسوب شده که بسیار خوشمزه و مفید می باشد.

مواد لازم

سر دست گوساله 500 گرم

پیاز متوسط 1 عدد

لپه باقالی 100 گرم

گندم پوست کنده  150 گرم

برنج 50 گرم

لوبیا قرمز  100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

نخود 100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

لوبیا چشم بلبلی 100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

عدس  100 گرم (24 ساعت در آب بخوابانید)

نعنا و سیر داغ

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز

پیاز داغ

زردچوبه، پودر لیموعمانی یک قاشق سوپخوری

آش غلغل

آش غلغل

طرز تهیه

برنج و گندم را با مقداری آب روی حرارت قرار می ‏‏‌دهیم تا کاملا پخته و نرم شود.سپس گوشت را با 1 عدد پیاز خام و مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود.حبوبات را که از شب قبل خیس کرده‌‏اید به ترتیب پخت، اول نخود را بپزید کمی که نیم ‏پز شد لوبیا قرمز و لوبیا چشم ‏بلبلی را اضافه کنید و بعد از آن که نیم ‏پز شدند لپه باقالی را به همراه عدس اضافه کنید تا زمانی که کاملا پخته شوند.

گندم و برنج پخته شده را به حبوبات اضافه نموده و با گوشت کوب‌ یا هر وسیله‌ی دیگری که می‌توانید، کمی حبوبات را نرم کنید.در این زمان روغن را داغ کنید و زردچوبه و فلفل را تفت داده به آش اضافه کنید.

گوشت را از ظرف خارج کنید و آن را بکوبید یا ریش ریش کنید و داخل آش بریزید. آب گوشت را نیز به همراه پودر لیمو عمانی در آش ریخته و اجازه دهید تا آش شما کاملا جا افتاده و لعاب‌دار شود. روی آش را با فلفل و پودر لیمو عمانی و کمی نعنا داغ و پیاز داغ تزیین نمایید.

پتزا تند سبزیجات

پیتزای تند سبزیجات

مواد لازم

برای ۴ نفر:
۳۰ میلی لیتر یا دو فنجان روغن آفتابگردان
۲۵ میلی لیتر یا یک و نیم فنجان روغن زیتون
یک بادمجان که از طول به لایه های نازکی تقسیم شده است یک فلفل دلمه ای قرمز که از طول به لایه های نازک تقسیم شده است
پنج عدد گوجه فرنگی
دوعدد سیر که به خوبی خرد شده است
دو حبه سیر که به خوبی خرد شده است
۱۵۰میلی لیتر آب مرغ یا گوشت
۲۲۵ گرم یا دو فنجان برنج که پخته شده است
۴۰ گرم زیتون که به خوبی خرد شده است
۳۵۰ گرم خمیر


طرز تهیه


ابتدا فر را ۱۹۰ درجه سانتیگراد یا ۳۷۵ درجه فارنهایت گرم می کنید.
۱۵ میلی لیتر از روغن آفتابگردان را در ظرفی قرار می دهید و برش های بادمجان را در ظرف می گذاریم و برای ۴ تا ۵ دقیقه آن را تفت می دهیم و بعد از آن بادمجان ها را روی توری یا دستمال تمیز قرار می دهیم تا روغن اضافی اش گرفته شود قطعات بریده و باریک شده فلفل دلمه ای قرمز را به ظرف اضافه می کنیم.در ظرف را می گذاریم و برای ۵ تا ۶ دقیقه آن را به خوبی حرارت می دهیم تا فلفل ها کاملاً نرم شده و کمی طلایی رنگ شوند. پوست گوجه فرنگی ها را جدا کرده و آنها را حلقه حلقه می کنیم برای این کار گوجه فرنگی ها را در آب جوش قرار می دهیم سپس پوست آنها را جدا می کنیم.روغن زیتون را در ظرف (تابه) می ریزیم و موسیر و پیاز را به آن اضافه می کنیم و برای ۴ دقیقه آن را با شعله کم حرارت می دهیم تا کاملاً نرم شوند.سپس برشهای حلقه ای گوجه را به آن اضافه می کنیم و برای چند دقیقه دیگر آنها را با هم حرارت می دهیم تا کاملاً نرم شوند در این مرحله ادویه را مثل نمک و فلفل اضافه کرده و اگر از طعم و بوی ریحان لذت می برید می توانید برگ های تمیز و شسته شده ریحان را نیز که به صورت متوسط خرد کرده اید به ماهیتابه اضافه کنید. هسته های زیتون را گرفته و خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. در این مرحله حرارت زیر تابه را زیاد کرده و بلافاصله آبگوشت یا مرغ را می افزایید تا مواد کاملاً به جوش آیند.بعد از آن بادمجان و مخلوط مواد تابه را با هم مخلوط کرده در ظرف مناسبی ریخته و برنج پخته شده را روی آن می ریزید. حالا مخلوط شما آماده است. کافی است خمیر پیتزا را روی آن قرار دهید و اطراف خمیر را کاملاً صاف کنید و تا اطراف ظرف بکشید (خمیر باید کمی از ظرف مورد نظر شما بزرگتر باشد)
مواد را به همین صورت برای ۲۵ دقیقه داخل فر بگذارید تا کاملاً روی آن طلایی شود. بعد از آماده شدن پیتزا آن را به درون ظرف مناسب دیگری منتقل کنید و آن را سر میز یا سفره ببرید. می توانید این غذا را با سالاد میل کنید و از طعم دلنشین این غذای ساکنان مناطق مدیترانه لذت ببرید.

انواع پیتزا

پتزا گوشت و اسفناج

پیتزای گوشت و اسفناج

مواد لازم


۲۴۰ گرم گوشت فیله یا راسته گوسفندی

۵/۱ قاشق چایخوری ادویه

کمی نمک

نصف پیمانه ماست کم چربی

یک عدد پیاز متوسط

خلال شده، یک حبه سیر

۲۵۰ گرم اسفناج کمی خرد شده

یک قاشق سوپخوری آبلیمو

خمیر پیتزا

نصف پیمانه پنیر پیتزای رنده شده

نصف قاشق چایخوری زیره آسیاب شده

دو قاشق چایخوری آب

دو قاشق سوپخوری برگ گشنیز تازه

یک عدد خیار کوچک، ریز خرد شده

دو قاشق سوپخوری روغن مایع

یک عدد گوجه فرنگی کوچک، ریز خرد شده

یک قاشق سوپخوری بادام زمینی خرد شده

طرز تهیه


گوشت را به صورت نوارهای باریک خرد کنید. ادویه را با نیمی از ماست در ظرفی مخلوط کنید و کمی نمک اضافه کرد و گوشت را در آن بریزید. روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال بگذارید. روغن را در تابه نچسبی داغ کنید و گوشت را در آن سرخ کنید تا برشته شود. گوشت را از تابه خارج کنید و پیاز و سیر را در همان تابه تفت دهید تا پیاز نرم شود. اسفناج را اضافه کنید و نیمی از آبلیمو را افزوده تفت دهید تا اسفناج هم نرم شود.
خمیر پیتزا را باز کنید و به صورت لایه نازکی درآورید. خمیر را در سینی فر قرار دهید و سس کچاپ را روی آن بمالید. پنیر را روی آن بپاشید و گوشت و مخلوط اسفناج را روی پنیر بریزید. پیتزا را در فر با حرارت متوسط بپزید. پس از پخت خمیر آن را خارج کنید.
آب، زیره، باقی مانده آبلیمو و ماست را در ظرفی مخلوط کنید و نیمی از برگ گشنیز را در آن بریزد.
بقیه مواد را مخلوط کرده روی پیتزا بریزید و آن را با سس ماست و زیره سرو کنید.

پیتزا پیاز

پیتزا پیاز

مواد لازم

برای دو نفر

پیاز - 1 کیلوگرم

روغن مایع - 3 تا 4 قاشق سوپخوری

پنیر مخصوص پیتزا - 200 گرم (این پنیر انواع مختلف دارد که در ایران به نام مارتا معروف است)

 سس پیتزا - 1 لیوان

خمیر پیتزا - 500 گرم (دستور تهیه خمیر و سس قبلا داده شده)

پیتزا پیاز

پیتزا پیاز

طرز تهیه

خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می نمائیم ، کف ظرف متناسب با خمیر را که باید فلزی باشد چرب می نمائیم (بزرگی دایره ظرف بستگی به آن دارد که بخواهیم نان پیتزا تا چه حد نازک یا کلفت باشد اغلب از ظرف های آلمینیومی که به اندازه مختلف آماده فروش است استفاده می شود) خمیر را در ظرف می اندازیم و با دست آن را باز کرده سطح و دیواره ظرف را با خمیر می پوشانیم و دور آن را صاف و مرتب می کنیم .

پیاز را به شکل خلال خرد می نمائیم روغن را در تابه مناسبی ریخته روی حرارت ملایم قرار می دهیم و پیاز را با روغن در حدی که پیاز کاملا نرم و طلائی شود سرخ می نمائیم ، سس پیتزا را مخلوط می کنیم و آن را به طور مساوی در دو ظرف می ریزیم ، پنیر را رنده کرده روی پیاز را با آن می پوشانیم. فر را با حرارت 350 درجه فارنهایت و یا 175 درجه سانتیگراد گرم می نمائیم ، ظرف پیتزا پیاز را در کف فر قرار می دهیم به مدت 15 دقیقه می گذاریم ظرف کف فر بماند تا زیر خمیر کمی برشته شود بعد ظرف را روی آخرین پنجره فر به طرف بالا قرار می دهیم به مدت تقریبا 25 تا 30 دقیقه تا خمیر کاملا آب شده روی پیتزا طلایی شود . می توانید قبل از آنکه پیتزا را در فر بگذارید روی پیتزای پیاز را با گوجه فرنگی و پیاز تزئین نمایید.

باید توجه داشت در صورتی که خمیر را نازکتر باز کرده ایم زمان کمتری برای طبخ باید در نظر گرفت.

کوکوی مرغ با سبزیجات

کوکوی مرغ با سبزیجات

مواد لازم

سینه مرغ: 300 گرم
روغن مایع: 2/3 پیمانه
نمک : به میزان لازم
زعفران دم کرده: 1 قاشق سوژخوری
سیب زمینی ریز خورد شده: 2 پیمانه
زرد چوبه: ½ قاشق مرباخوری
پیاز ریز خورد شده ½ پیمانه
فلفل دلمه سبز و قرمز خورد شده : 2 پیمانه
پیازچه با ساقه خورد شده : ½ پیمانه
ماست: ½ پیمانه
آرد 2 قاشق سوژخوری
تخم مرغ: 5 عدد

کوکوی مرغ با سبزیجات

کوکوی مرغ با سبزیجات

طرز تهیه

سینه مرغ را چهار گوش ریز خورد کنید(1 در 1 سانتیمتر) وبا 2 قاشق سوپ خوری روغن مایع ½ قاشق مربا خوری نمک و زعفران دم کرده مخلوط کرده به مدت 3 ساعت در یخچال قرار میدهیم سیب زمینی را با مقداری روغن سرخ کنید و به آن نمک و زرد چوبه اضافه کنید و از روی حرارت بردارید بعد در صافی فلزی بریزید تا روغن آن جدا شود و بگذارید سرد شود سه قاشق سوپخوری روغن داخل تابه ریخته گرم کنید پیاز را اضافه کنید و روی حرارت متوسط تفت دهید تا نرم و شفاف شود سرخ نشود مرغ را اضافه کرده 2 دقیقه با حرارت متوسط تفت دهید نیمی از فلفل دلمه ای خرد شده را نیز اضافه کرده و 1 دقیقه تفت دهید تابه را از روی حرارت برداشته پیازچه و جعفری را اضافه کنید و بگذارید تا مواد سرد شوند سپس سیب زمینی را اضافه کنید فر را در دمای 350 درجه فارن هایت یا 180 درجه سانتیگراد روشن کنید پنجره فر را وسط فر قرار دهید تابه تفلون گرد به قطر 23 سانتیمتر یا تابه به ابعاد 20 در 15 سانتیمتر را چرب کنید ماست را اب آرد و نوک قاشق نمک و 4 عدد تخم مرغ مخلوط کنید با مفتول فلزی بزنید و با مواد مخلوط کنید و در تابه قرار دهید. روی آن را صاف کنید و در تابه را با فویل بپوشانید تابه را داخل فر قرار دهید پس از 15 دقیقه کوکو را از فر در آورید ویک عدد تخم مرغ باقیمانده را با چنگال زده روی کوکو بریزید و با باقی فلفل دلمه خرد شده تزیین کنید و دوباره به مدت 15 تا 20 دقیقه بدون فویل در فر قرار دهید تا بپزد کوکو را از فر درآورید و در ظرف مورد نظر سرو کنید.